Dołącz do naszego profilu na Facebooku!

CopywritingMarketingSEO

7 darmowych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych

Niektórzy twierdzą, że nie ma sensu poświęcać czasu na planowanie słów kluczowych, bo Google może w każdej chwili zmienić algorytmy i cała praca pójdzie na marne. Jednak prawda jest taka, że dobre schema, zadbane linki i odpowiedni content zawsze będą miały wpływ na lepsze pozycje stron www w wyszukiwarkach. Dlatego warto zadbać o odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Dobrze przeprowadzone prace, związane z umieszczaniem treści na Twoich stronach mogą być bardzo efektywne. Nie musisz uganiać się za klientami. Klient sam przyjdzie do Ciebie po wpisaniu hasła w wyszukiwarkę. Oczywiście o ile będziesz w niej widoczny. Zatem skoro klient wyszukuje treści po frazach kluczowych, to warto wiedzieć, jak je tworzyć.

Czym jest wartościowy content?

Po pierwsze musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, dla kogo robimy ten content. Oczywiście, że dla naszych odbiorców. Są nimi potencjalni klienci lub czytelnicy treści naszej strony. Jednak czy tylko? Wartościowy content liczy się bowiem dla wyszukiwarek, zwłaszcza Google, z którego korzysta ponad 90% polskich użytkowników Internetu. Właśnie dlatego niniejszy artykuł będzie odnosić się do tej wyszukiwarki.

Jak tworzyć wartościowy content, który zadowoli naszego odbiorcę i Google? Najlepiej robić to, kierując się wszelkimi zasadami SEO. Całe SEO opiera się z kolei na frazach kluczowych, jakie użytkownik Internetu wpisuje do wyszukiwarki, poszukując interesujących go treści. Należy przy tym wspomnieć, że nie tylko wpisuje. Z roku na rok rośnie liczba osób, które korzystają z mikrofonu Google lub asystenta. Zmienia się przy tym nieco treść zapytań. Dlatego szczególnie ważne jest, aby wiedzieć, o co dokładnie pytają Google użytkownicy. Gdzie się tego dowiedzieć? Można to zrobić za pomocą narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych.

Frazy kluczowe — co to jest?

Frazy kluczowe to nic innego jak hasła, jakie użytkownik wpisuje do wyszukiwarki. Na przykład kiedy chce kupić wentylator marki X, wpisuje dokładnie tę frazę, czyli: „wentylator marki X”. Jednak może też wpisać nazwę konkretnego modelu. Na przykład: „wentylator X Y Z”. Idąc tym tropem, jeśli użytkownik poszukuje wentylatora, bo temperatury na zewnątrz diametralnie wzrosły i ciężko mu funkcjonować, może też wpisać w wyszukiwarkę inne hasła. Na przykład: „jak skutecznie ochłodzić mieszkanie”. Im dłuższa fraza, jaką użytkownik wpisze, tym bardziej precyzyjna odpowiedź, jaką otrzyma. Tak zwane frazy kluczowe długiego ogona (long tail) pozwalają osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarce nawet małym firmom. 

Dlaczego wysokie pozycje są ważne? Na zapytanie „wentylator” w odpowiedzi możesz otrzymać 100 stron z linkami do różnych produktów i artykułów, które mu odpowiadają. Jednak dla użytkownika liczy się tylko pierwsza strona. Mało kto zagląda na kolejne. Dlatego należy zadbać o to, by znaleźć się w TOP 10. Jest to trudne do osiągnięcia przy stosowaniu krótkich, popularnych fraz kluczowych. Jednak zwykle bardzo łatwe przy stosowaniu fraz typu long tail.

Narzędzia propozycji fraz kluczowych

Istnieje wiele narzędzi do analizy i wyszukiwania słów kluczowych. Pomagają one w tworzeniu wartościowego contentu. Niestety większość z nich jest płatna. Z kolei darmowe narzędzia posiadają wiele ograniczeń. Nie oznacza to jednak, że są bezużyteczne. Przeciwnie. Możemy dzięki nim znaleźć sporo skutecznych fraz. 

W poniższym zestawieniu znajdziesz narzędzia, które w wersji bezpłatnej nie wymagają nawet rejestracji konta. Dowiesz się, jak z nich korzystać i jakie informacje dzięki nim uzyskasz. Chcesz wiedzieć, które z nich pomoże Ci znaleźć najbardziej efektywne słowa kluczowe pod SEO? Sprawdź poniższą listę.

KW Finder

mangools-kwfinder-print-screen-wentylator

Ten program otwiera wykaz narzędzi, ponieważ dostarcza największą ilość odpowiedzi. Oczywiście każdy musi dokonać analizy, czy są to odpowiedzi, jakie go zadowolą. Jednak bez wątpienia możliwości, jakie otrzymujemy, korzystając z KW Finder, są ogromne. 

Przede wszystkim KW Finder pokazuje kompletne trendy wyszukiwania. Innymi słowy, średnią miesięczną ilość zapytań, także na przestrzeni roku. Dzięki temu wiesz, w jakich miesiącach użytkownicy interesują się danym hasłem najbardziej. 

Jedną z ważniejszych funkcji tego narzędzia jest wskaźnik poziomu trudności danego słowa. Dzięki temu wiesz, jak łatwo będzie się na nie pozycjonować. 

Ponadto program umożliwia wyszukiwanie słów kluczowych po domenie, wskazuje linki do stron, które pozycjonują się na dane słowo i pozwala filtrować odpowiedzi. Dodatkowo w propozycjach fraz kluczowych otrzymujesz nie tylko te zawierające dokładne zapytanie, ale też sugestie podobnych fraz. Jak w większości tego typu narzędzi, otrzymujesz też informację o koszcie kliknięcia linku zawierającego daną frazę przy płatnych kampaniach. 

Do niedawna KW Finder w wersji darmowej umożliwiał uzyskanie 25 propozycji na 3 zapytania dziennie i nie wymagał przy tym ani rejestracji, ani konieczności korzystania z okresu próbnego. Niestety obecnie w ciągu 10 dni okresu próbnego, liczonego od momentu rejestracji możesz wpisać 5 zapytań co 24 godziny.

Jak widzisz, nie jest to narzędzie w pełni darmowe, ale znalazło się w tym zestawieniu ze względu na swoją funkcjonalność. Jeśli przygotowujesz swoją stronę internetową i potrzebujesz jednorazowo skorzystać z wyszukiwarki słów kluczowych, to bardzo Ci je polecam.

Ubersuggest

ubersuggest-print-screen-wentylator

Ubersuggest po wpisaniu zapytania generuje 10 propozycji fraz kluczowych. Wszystkie zawierające dokładną frazę. Nie generuje podpowiedzi i sugestii użycia podobnych fraz, jednak podobnie jak KW Finder pokazuje trudność danego słowa kluczowego i średni miesięczny wolumen wyszukiwań. W darmowej wersji otrzymasz też 7 linków do stron, które pozycjonują się na dane słowo. Niestety to wszystko.

Keyword Surfer

keyword-surfer-wentylator-google-print-screen

Keyword Surfer to bezpłatna wtyczka do przeglądarki internetowej. Powstała z myślą o Google Chrome, ale obecnie można ją zainstalować także w przeglądarce Microsoftu. 

Keyword Surfer to narzędzie, które działa w wyszukiwarce Google. Po wpisaniu hasła otrzymujesz średnią liczbę zapytań w ujęciu miesięcznym. Dodatkowo otrzymujesz informację o koszcie kliknięcia linku w wynikach płatnych. Ponadto Keyword Surfer generuje ogromny wolumen podpowiedzi podobnych słów kluczowych, ze wskazaniem poziomu podobieństwa. To narzędzie umożliwia także wygenerowanie nagłówków dla treści opisujących dane słowo.

Answer the Public

answer-the-public-print-screen-wentylator

Answer the Public to typowy suggester. Nie sprawdzimy tu średniej ilości zapytań ani trendów. Za to jest użyteczny do przygotowania contentu. Wystarczy wpisać jedno hasło, aby otrzymać dziesiątki podpowiedzi. Darmowa wyszukiwarka słów kluczowych Answer the Public pokazuje frazy długiego ogona i pytania, które zadają użytkownicy Google. Jeśli umiejętnie z nich skorzystasz, o wiele łatwiej przygotujesz treść na stronę. Chociażby udzielając odpowiedzi na te pytania.

Semstorm

semstorm-print-screen-wentylator

Semstorm działa podobnie do Answer the Public. Jednak oferuje o wiele więcej podpowiedzi. Dzięki temu w łatwy sposób możesz przygotować wartościowe treści na swoją stronę. 

Kierując zapytanie do wyszukiwarki słów kluczowych Semstorm, możesz określić lokalizację. Innymi słowy, możesz sprawdzić, jakie frazy kluczowe są popularne w konkretnym mieście, np. co wpisują użytkownicy z Warszawy, Poznania czy Katowic. Nie musisz rejestrować się na portalu, aby otrzymać odpowiedzi. Jednak gdy to zrobisz, poza obrazem zapytań otrzymasz także zupełnie bezpłatnie bardzo czytelną listę fraz kluczowych ułożonych alfabetycznie. Możesz wygenerować ją do pliku Excela.

Google Suggest

google-suggest-print-screen-wentylator

Google Suggest to nic innego jak wyszukiwarka Google. Wyszukiwanie słów kluczowych pod SEO za pośrednictwem zwykłej wyszukiwarki może wydawać się dziwne. Jednak to właśnie z niej korzystają użytkownicy poszukujący konkretnych treści. Zatem jeśli na przykład wpiszesz „wentylator” w wyszukiwarkę, to poniżej otrzymasz listę sugerowanych fraz. Te sugestie to nic innego, jak połączenie słowa wpisywanego przez Ciebie z dodatkowym wyrazem, który wpisują osoby korzystające z Google Suggest. Innymi słowy, to  gotowe frazy  kluczowe, które warto zastosować w tekście. 

Google Trends

google-trends-print-screen-wentylator

Google Trends to narzędzie stworzone do analizy konkretnych słów kluczowych. Jego głównym zadaniem jest pokazanie ich w przekroju historycznym, czyli zobrazowanie, w jakich miesiącach dane hasło wyszukiwane jest najczęściej, w jakich rzadziej, a w jakich w ogóle. Co więcej, Google Trends umożliwia Ci prześledzenie tej informacji w ujęciu kilku, a nawet kilkunastu lat wstecz, a także sprawdzenie wyszukiwań według określonego województwa. Google Trends zasugeruje Ci również podobne frazy kluczowe, które zyskują na popularności. Dzięki temu masz szansę wybrać słowo, które jest mniej popularne niż interesująca Cię fraza, ale ma potencjał na przyszłość.

Jak korzystać z narzędzi do analizy słów kluczowych?

Odpowiednio dobrane słowa kluczowe mają zagwarantować Ci pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwarki Google. Chcesz przecież znaleźć się na pierwszej stronie, aby klient czy czytelnik trafił właśnie do Ciebie. Korzystając z darmowych wyszukiwarek słów kluczowych, musisz wybierać takie słowa, które mają potencjał. To znaczy takie, o które faktycznie pytają Twoi klienci, które łatwo pozycjonować i które zagwarantują większą liczbę odwiedzin Twojej witryny. 

Dlatego jeśli jesteś świeżym graczem i próbujesz przebić się z ofertą przez dużą konkurencję, unikaj fraz ogólnych, jak „wentylator”. Zamiast tego lepiej zdecyduj się na bardziej konkretne zapytania. Na przykład: „wentylator wyciągowy do pieca” czy „wentylator wyciągowy do kuchni”. Jest to o wiele bardziej konkretne zapytanie, z serii long tail. Stosując takie frazy kluczowe długiego ogona, masz szansę znaleźć się na topowych miejscach w wynikach wyszukiwania.

Jak korzystać ze słów kluczowych?

Pozyskanie obiecujących fraz kluczowych to jedno, ale trzeba jeszcze wiedzieć, jak z nich umiejętnie, korzystać, przygotowując treści na swoją stronę. Słowa kluczowe warto umieszczać w tekście z odpowiednim nasyceniem. To znaczy, że im dłuższy tekst, tym więcej odmian słowa kluczowego powinno się w nim pojawić. Słowa kluczowe SEO należy także umieszczać w linkach prowadzących do treści i w metadanych (czyli danych przygotowanych specjalnie dla robotów Google, które analizują Twoją stronę).

Jak sprawdzać skuteczność stosowanych fraz?

Darmowa wyszukiwarka słów kluczowych pomoże Ci znaleźć odpowiednie słowa i ułatwi tworzenie treści pod SEO. Jednak jak sprawdzić, czy dane słowo faktycznie działa? Spośród darmowych narzędzi pod kątem weryfikacji najlepszy jest Google Search Console. To aplikacja, która dokładnie analizuje Twoją stronę i wszystkie podstrony na podstawie optymalizacji SEO. Roboty, które indeksują Twoje treści, dostarczają jej szeregu informacji. A Ty możesz je analizować. Dzięki analizie dowiesz się, jak odwiedzający Twoją stronę trafiają do Ciebie. Czy przywiodło ich zapytanie z wyszukiwarki (jeśli tak, to jakie), czy też przybyli skądś indziej. Sprawdzisz też, jak często fraza, która ich przyprowadziła, jest wyszukiwania. Dowiesz się, jaki jest wskaźnik klikalności, czyli ile razy wyświetliła im się Twoja strona na dane zapytanie i ile razy w nią kliknęli. 

Pamiętaj bowiem, że to, że wyświetlisz się nawet na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, nie oznacza jeszcze, że użytkownik kliknie właśnie w link prowadzący do Twojej strony. O tym decyduje mnóstwo innych czynników. A odpowiednio dobrane słowa kluczowe są tylko jednym z nich. Wiesz już, jak ważnym.

 

O autorze

Jeżeli chcesz skontaktować się z autorem tego tekstu w celu podjęcia współpracy copywriterskiej, napisz do nas na adres agnieszka@copywriter.pl.
Powiązane tematy
BiznesMarketingUncategorized

Porównywarki cenowe jako element strategii marketingowej

CopywritingKsiążkiRozwój osobistyŻycie

O tym, jak Artysta utknął na zapleczu i co z tym zrobił

CoachingCopywritingKomunikacjaMarketing

Kampanie społeczne – uczmy się na błędach innych, nie na własnych

BiznesCopywritingMarketing

Czym jest landing page i jak może Ci pomóc w Twoim biznesie?

Dołącz do naszego newslettera!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *