Dołącz do naszego profilu na Facebooku!

BiznesCopywritingKomunikacjaMarketingSEOStrategia

Czy prowadzenie SM własnej firmy to taka prosta sprawa?

Zapewne od kiedy tylko zaczął działać Twój biznes, wprowadziłeś go także do sieci. Przecież od dawna wiadomo, że jak Cię nie ma w Internecie, to nie istniejesz. Sam zresztą korzystasz z niego nagminnie, szukając wszelkich informacji (także o interesujących Cię produktach i usługach).

A teraz zastanów się, czy Twój biznes rzeczywiście jest obecny w sieci. Czy łatwo go znaleźć? Czy wygląd twojej strony www, sklepu, profili w mediach społecznościowych odzwierciedla to, co chcesz przekazać swoim klientom?

Firmowych kont nie prowadzi się dla zabawy. Firmowe konta prowadzi się, żeby reklamować swoją markę i pokazywać, co istotnego możesz wnieść swoją ofertą w życie klienta. Ten rodzaj reklamy ma być nienachalny, ale stale obecny. Polega na budowaniu zaufania do marki i świadomości, że ona w ogóle istnieje, a także pokazywaniu wartości, jakie ze sobą niesie. A żeby to dotarło do innych, potrzeba czasu.

Prawda jest taka, że Ty też chętniej skorzystasz z usług księgowej, krawca czy salonu kosmetycznego, jeżeli będziesz mógł w sieci sprawdzić, co robią, jak to robią i zobaczyć, że mają udokumentowaną przeszłość firmy.

Budowanie swojego wizerunku w sieci wymaga wiedzy i czasu

Już pewnie zorientowałeś się, że wrzucenie sporadycznie CZEGOŚ na firmowy profil niewiele pomaga. Z rzetelnym prowadzeniem kampanii ma niewiele wspólnego. Natomiast stała obsługa profili (zwłaszcza, jeśli są w różnych mediach) to prawie jak praca na cały etat.

Zła wiadomość jest taka, że tak jak dobrego rosołu nie ugotujesz w 3 minuty, tak skutecznej reklamy nie stworzysz, pozostawiając social media samym sobie czy wrzucając coś okazjonalnie. Do tego potrzebny jest czas i wiedza o tym, jak to wszystko ugotować i doprawić. Doprawianie zostawmy na koniec. Zacznijmy od bazy.

Jak prowadzić firmowe profile w mediach społecznościowych?

Ładnie i mądrze

W SM nie może być nudno. Powinno być też ładnie. My, ludzie, jesteśmy wzrokowcami, dlatego najpierw zwracamy uwagę na ładne zdjęcia i estetyczne grafiki. To wszystko powinno być uzupełnione wartościowym dla klienta tekstem. Podkreślę raz jeszcze – DLA KLIENTA. Musisz więc skupić się na tym, czego ON chce się dowiedzieć i czego ON właściwie potrzebuje. Trudne? Tak, ale przecież Ty już to robisz. Swojej oferty nie tworzysz tak sobie. Kierujesz ją do konkretnych osób.

Plan na przyszłość

Tak jak strategicznie planujesz rozwój swojej firmy, tak samo powinieneś mieć długofalowy plan na SM. Dobrze, aby uwzględniał on:

  • ustaloną stałą i regularną obecność,
  • cel, który chcesz osiągnąć, rozbity na poszczególne etapy,
  • ciekawe treści, różnorodne, ale idealnie się uzupełniające i prowadzące do ustalonego celu.

To będzie taka misternie utkana pajęczyna, długo gotowana zupa, która od dawna pachnie i zachęca do konsumpcji. To oczywiście oznacza sporo pracy. Nie wystarczy oglądanie i lajkowanie.

Zaplanuj sobie czas na:

  • napisanie treści (najlepiej całej serii wpisów, bo wtedy łatwiej zachować sens i cel) i ich strategiczne rozłożenie w czasie,
  • projektowanie grafik, robienie zdjęć i ich obróbkę lub wyszukiwanie odpowiednich fotek w bazach ze zdjęciami,
  • publikację tego, co stworzysz,
  • odpowiadanie na pytania i komentarze (posty przecież powinny zawierać zachętę do interakcji).

Co zrobić, jeżeli ta praca to jednak nie Twoja bajka?

A co, jeśli Twoim talentem wcale nie jest marketing? Co, jeśli zwyczajnie nie umiesz tego robić? Możesz oczywiście przekopywać się przez gotowe poradniki pisania pod SEO, instrukcje robienia zdjęć produktowych, próbować mozolnie tworzyć grafiki, uczyć się o lejkach sprzedażowych…Sporo tego.

Złościsz się? Mimo starań nie zawsze wychodzi? Czujesz, że tracisz swój cenny czas, który tak naprawdę mógłbyś o wiele lepiej spożytkować? Masz rację. Skieruj swoje działania i energię na to, co umiesz robić najlepiej. Obsługę social mediów zostaw specjalistom.

Kim są fachowcy od social mediów i gdzie ich szukać?

Wsparcia w swoich działaniach możesz szukać w większych i mniejszych agencjach marketingowych. Tam zajmie się Tobą social media manager, który posiłkuje się zastępem specjalistów od SEO, grafików i copywriterów. Możesz zwrócić się do copywriterów freelancerów specjalizujących się w SM. Ich praca polega właśnie na stworzeniu spójnego przekazu o Twoim biznesie. Znajdziesz ich na portalach ze zleceniami. Możesz też poszukać kogoś z polecenia.

Dla tych twórców (tak jak i dla Ciebie) to także wiele godzin pracy, ale mają w niej doświadczenie, a poza tym wiedzę o tym, jak pisać, co publikować, kiedy, gdzie, jak zrobić grafikę, jak ustawiać reklamy, promować posty. Wszystko to w połączeniu z kreatywnymi pomysłami na przedstawienie Twojej marki, pokazanie jej niuansów i autentyczności.

Bez obaw, będzie tak, jak chcesz. To wciąż są social media Twojej firmy

Zastanawiasz się, jak to możliwe, żeby obca osoba wiedziała, czego chcesz? Współpraca z agencją lub copywriterem opiera się na dokładnym poznaniu Twojego biznesu, Twojej wizji i dopasowania ich do panujących w świecie SM reguł. To stała wymiana informacji. A ostateczne decyzje podejmujesz Ty. Wszystko, co zostanie opublikowane, musi mieć Twoją akceptację. Nie obawiaj się więc, że nie będzie to zgodne z tym, co myślisz.

Naprawdę możesz zająć się swoimi SM samodzielnie. Zainwestować w to swój czas, nauczyć się tego. Jednak o wiele szybciej osiągniesz cel, współpracując z profesjonalistą. Przypomnij sobie, ile frustracji kosztowało Cię to do tej pory, a efekty i tak były mizerne.

Tak samo jak ufasz umiejętnościom mechanika samochodowego, krawca, dentysty czy kucharza w restauracji, tak zaufaj specjalistom w dziedzinie marketingu i copywritingu. Doceń ich ciekawą, ale niełatwą pracę.  

Powiązane tematy
CoachingCopywritingKomunikacjaMarketing

Kampanie społeczne – uczmy się na błędach innych, nie na własnych

BiznesCopywritingMarketing

Czym jest landing page i jak może Ci pomóc w Twoim biznesie?

BiznesCopywritingMarketingSEOStrategia

Long tail keywords. Wszystko, co musisz wiedzieć o słowach kluczowych długiego ogona

CopywritingKomunikacjaMarketing

Fun content, czyli humor w komunikacji marki

Dołącz do naszego newslettera!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *