Dołącz do naszego profilu na Facebooku!

Uncategorized

Odmęty cyfrowego marketingu dla początkujących, czyli co i gdzie publikować, gdy zaczynasz swoją przygodę w sieci

Internet wszedł z butami w naszą codzienność. Zaczął niepozornie. Była to taka zajawka dla pasjonatów. Pierwsze strony internetowe odwiedzało się jedynie z ciekawości, a pierwsze maile niewiele miały wspólnego z poważnym biznesem. Ot, taki dodatek. Gadżet. Jednak to było ćwierć wieku temu.

Dziś niewielu z nas wyobraża sobie dzień bez dostępu do Internetu. Odruchowo sprawdzamy tam wszystko, nawet przepis na jajecznicę. Średnio w lutym 2022 r. spędzaliśmy w sieci ok. 4 godziny dziennie*, przy czym niektórzy młodzi ludzie chyba tylko nie śpią w necie. Czytamy, oglądamy, gramy, pracujemy, uczymy się, robimy zakupy i spotykamy się ze znajomymi. Jesteśmy online do tego stopnia, że powstało nowe schorzenie z tym związane – FOMO (ang. Fear of Missing out), czyli strach przed odłączeniem. 

Pandemia COVID-19 bez wątpienia przyczyniła się do wzrostu tych statystyk, zmuszając wielu przedsiębiorców do rozpoczęcia działalności w sieci. Czy w obliczu takich danych Twoja firma może pozwolić sobie na bycie tylko w realu? Tylko od czego zacząć swoją przygodę z reklamowaniem swojej działalności w Internecie? Jakie są podstawowe pojęcia związane z online marketingiem? Co i gdzie publikować? Zaczynasz interesować się digital marketingiem i chcesz czegoś się o nim dowiedzieć? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.

Dowiesz się z niego:

  1. co to jest digital marketing,
  2. gdzie możesz publikować swoje treści,
  3. co zamieszczać w zależności od branży,
  4. o czym jeszcze warto pamiętać,
  5. jakie są podstawowe pojęcia związane z marketingiem internetowym.

Niektóre części artykułu zakończone są sekcją „Dowiedz się więcej”. Znajdziesz w niej linki do artykułów, dzięki którym poszerzysz swoją wiedzę na interesujący Cię temat. Bazę linków będziemy na bieżąco uzupełniać, tak by świat digital marketingu stawał się dla Ciebie coraz mniej tajemniczy.

Digital, czyli cyfrowy

Czym jest ten cały digital marketing? Najprościej mówiąc, jest to reklamowanie swojej działalności we wszystkich kanałach cyfrowych – Internecie, radiu i telewizji.  Internet daje nam obecnie najwięcej możliwości, dlatego wyróżnia się cały osobny dział nazwany online marketingiem. Powszechnie pojęcia “digital”, “online” i “cyfrowy” stosuje się zamiennie. Tak również będzie w dalszej części tego artykułu, w którym skupię się głównie na działaniach w sieci.

Działania prowadzone w Internecie mogą mieć na celu:

  • promowanie marki lub produktu,
  • kierowanie ruchu do strony głównej lub sprzedażowej, 
  • zbieranie kontaktów do osób zainteresowanych Twoją ofertą, 
  • poprawienie widoczności Twojej strony, 
  • tworzenie bazy remarketingowej, 
  • zwiększanie Twojej pozycji jako eksperta.

Dodatkowo wszystkie te działania muszą być skierowane do Twoich klientów, czyli grupy docelowej. Łącząc wyznaczony cel i miejsca, gdzie są Twoi klienci,jesteś już w stanie wstępnie określić, których narzędzi użyć, publikując w sieci.

Dowiedz się więcej:

Gdzie publikować?

Tak jak w tradycyjnym marketingu, w Internecie też możesz korzystać z różnych form promocji. Od najprostszych i darmowych narzędzi, przez w miarę tanie, ale trochę bardziej zawiłe, aż do dość drogich i skomplikowanych. Dzięki temu z dobrodziejstw sieci mogą korzystać praktycznie wszyscy – zarówno właściciele lokalnych biznesów, jak i wielkie marki.

Daj się znaleźć, czyli wizytówka Google

Zacznijmy od najprostszej możliwości, jaką jest Wizytówka Google. Możesz ją szybko i za darmo stworzyć w aplikacji Google Moja Firma. Jest to pozycja obowiązkowa dla małych, lokalnych biznesów. Dzięki niej poinformujesz świat o swoim istnieniu, godzinach otwarcia czy sposobie kontaktu. Do tego łatwo zaznaczysz lokalizację na mapie, a klienci będą mogli ocenić Twoją pracę. Obsługa narzędzia jest bardzo prosta i intuicyjna, a przy odrobinie zaangażowania daje świetne rezultaty. Zdecydowanie nie musisz być komputerowym guru i specjalistą od marketingu, by z niej skorzystać. 

Dowiedz się więcej:

W społeczności siła, czyli poczuj moc social mediów

Kolejną możliwością jest korzystanie z social mediów, czyli platform społecznościowych, gdzie tworzymy sieć kontaktów. Mamy tam możliwość publikowania i udostępniania treści. Do tej grupy zaliczamy prowadzenie firmowego konta na Facebooku, Instagramie, TikToku, Twiterze, Pintereście, LinkedInie czy YouTubie. Założenie i prowadzenie konta firmowego jest darmowe. Jednak żeby uwidocznić swój biznes w sieci i zdobyć kolejnych obserwatorów naszego profilu, założyciele niektórych platform przewidzieli również płatne kampanie reklamowe.

Dowiedz się więcej:

Wszędzie dobrze, ale w domenie najlepiej, czyli o stronie internetowej

Następną możliwością jest prowadzenie własnej strony internetowej, która poprawia wizerunek prowadzonej firmy i dodaje wiarygodności. Dodatkowo ułatwia sprzedaż i zwiększa widoczność Twojego biznesu w sieci. Jest to podstawowe rozwiązanie dla osób prowadzących swoją działalność online oraz większości firm i instytucji. Niestety, postawienie jej samodzielnie nie jest już aż tak intuicyjne i proste jak dwa powyższe rozwiązania. Dodatkowo zapłacimy za domenę (nazwę) oraz hosting (utrzymanie) strony. Ceny są zróżnicowane, jednak wybierając jedną z najtańszych opcji, zapłacimy ok. 150 zł brutto/rok (stan na grudzień 2022 r.). Ważne! Wybierając domenę i hosting, zwróć uwagę na koszty przedłużenia subskrypcji na kolejne lata. 

W ramach strony internetowej mamy strony wizerunkowe, opowiadające o firmach i ich produktach lub usługach oraz strony sprzedażowe, prowadzące do zakupu lub pozostawienia danych kontaktowych. Często osobną sekcją jest firmowy blog. Wpisy mają podtrzymać relację z czytelnikiem oraz utwierdzić go w przekonaniu, że prowadzący bloga jest ekspertem w swojej dziedzinie.

Dowiedz się więcej:

Daj wujkowi klucze, czyli wykorzystaj SEO

Pisząc o stronach internetowych, nie sposób pominąć tematu SEO, czyli wykorzystania słów kluczowych wpisywanych przez użytkownika w wyszukiwarce. Teksty na stronach internetowych zawierające frazy kluczowe są lepiej wyszukiwane i znajdują się wyżej na liście stron firm, które oferują podobne usługi. 

Dowiedz się więcej:

Anonsów czar, czyli ogłoszenia

Istnieje również kilka gotowych platform, gdzie możemy zamieścić swoją ofertę. Jeżeli reprezentujesz lokalną gastronomię, warto przyjrzeć się portalom typu pyszne.pl. Rozszerzając swoją działalność na wysyłkową, warto spojrzeć na platformy e-handlowe (marketplace), takie jak Allegro, Amazon, eBay.

Powyższe można uznać za podstawowe formy promocji swojego biznesu w sieci. Do tego dochodzą wszystkie płatne i bardziej skomplikowane kampanie reklamowe. Reklamy Google Ads, płatne kampanie reklamowe w social mediach, banery, artykuły sponsorowane czy spoty reklamowe na YT.

Znajdź swoje miejsce w sieci

Czy zatem musisz być wszędzie, żeby istnieć? Nie! Wystarczy, że dopasujesz swoje treści do branży, w której pracujesz. Dla ułatwienia wyznaczmy trzy kategorie:

  1. Gdy liczy się wygląd, np. w  branżach dotyczących mody i urody (fryzur, paznokci, makijażu, kolekcji ubrań, kosmetyków itp.), a także dekoracji wnętrz i urządzania ogrodu. Tu najlepiej sprawdzają się zdjęcia wykonanych prac, stylizacji i aranżacji. Konto na Instagramie, Facebooku czy Pintereście to podstawa. Bardzo ważne są opinie klientów, dlatego nawiązuj relacje ze swoją społecznością i doceń siłę plotek i opinii. Do tego w treściach przemycaj trochę skondensowanej wiedzy, np. w jakich pomieszczeniach sprawdzi się dana stylizacja lub komu pasuje dana fryzura. W tych branżach przy większym budżecie sprawdza się również influence marketing, czyli reklamowanie działalności przez osoby mające dużo fanów w social mediach.

  1. Gdy liczy się wiedza i fachowa robota, np. w  branżach B2B (business to business), finansach i innych usługach, niezaliczonych do pierwszej kategorii. Twoim klientem jest inna firma lub klient indywidualny, których łączy jedno – potrzebują eksperta. Tu należy postawić na treści mocno merytoryczne. Dobrze sprawdzą się e-booki, podcasty, wpisy na blogu, webinary, poradniki, minikursy i raporty. Skupiamy się na umacnianiu swojej pozycji fachowca i budowaniu zaufania. W przypadku B2B warto założyć konto na LinkedIn.

  1. Branża FMCG, czyli produkty kupowane często, np. artykuły spożywcze czy środki czystości. W tym wypadku trzeba postawić na kreatywność i budowanie świadomości marki u klienta. Ze względu na dużą konkurencję i szerokie grono odbiorców trzeba podjąć próby działania w wielu kanałach dystrybucji.

Kilka praktycznych rad

  • Bądź tam, gdzie Twoi odbiorcy.
  • Pamiętaj o aktualizowaniu swojej oferty i odpowiedziach na komentarze.
  • Zapisuj content. Nie masz wpływu na to, co dzieje się z platformami zewnętrznymi. Przy awarii nie stracisz całej swojej pracy.
  • Zlecając prowadzenie działań w Internecie innej osobie, pamiętaj, abyś to Ty był administratorem, a ten, kogo zatrudniasz, redaktorem. Unikniesz problemów przy zmianach kadrowych.
  • Pamiętaj, że raz dobrze napisana oferta sprzedaje wiele razy.
  • Rozważ wprowadzenie marketingu afiliacyjnego, czyli przez polecenia.Patrz, co robią więksi w Twojej branży. Możesz się od nich wiele nauczyć.

Dowiedz się więcej:

Praktyczny słownik pojęć online marketingowych

Zanim zaczniesz swoją przygodę z digital marketingiem zapoznaj się z podstawowymi pojęciami funkcjonującymi w branży. Dzięki temu łatwiej będzie Ci porozumieć się z innymi specjalistami i lepiej rozumieć czytane teksty.

B2B business to business

(ang. business to business) Wszystkie transakcje i formy współpracy pomiędzy dwoma firmami i przedsiębiorcami.

B2C business to customer

(ang. business to customer) Relacje i transakcje pomiędzy przedsiębiorcą a klientem indywidualnym

brief

dokument określający cel i zakres działań reklamowych oraz grupę docelową. Jego dobre wypełnienie to podstawa skutecznych prac.

case study

studium przypadku. Analiza, czy działania marketingowe przyniosły zamierzony skutek.

claim

hasło pozycjonujące. Jest to slogan, który bezpośrednio kojarzy się z marką i jest raczej stały, np. “Nike. Just do it”.

content

treści publikowane w internecie. W zależności od branży będą to artykuły, wpisy na blogu, zdjęcia, opinie klientów, podcasty, filmiki na YT, ikonografiki itp.

copywriting

tworzenie tekstów, haseł, nazw firm i produktów na potrzeby marketingu i reklamy.

CTA - call to action

(ang. call to action) – wezwanie internauty do wykonania jakiejś czynności, np. zapisania się do newslettera, czy dokonania zakupu.

hasło reklamowe

hasło stworzone na potrzeby pojedynczej kampanii reklamowej.

headline

nagłówek, który ma zwrócić uwagę i zachęcić do wejścia na stronę i przeczytania pozostałych treści

keyword

słowo kluczowe, czyli zapytanie wpisywane przez użytkownika w wyszukiwarkę.

landing page

strona docelowa, na którą trafiamy zazwyczaj po kliknięciu w baner lub link. W zależności od celu, który ma spełnić, jest to strona zbierająca dane potencjalnych klientów (np. zapis do newslettera) lub strona typowo sprzedażowa.

lead

osoba lub firma zainteresowana ofertą, gotowa zostawić swoje dane kontaktowe, żeby dowiedzieć się więcej o ofercie.

Personal branding

marka osobista, czyli Twój wizerunek w sieci. Każdy z nas tworzy swój obraz w Internecie ze względu na to, co, gdzie i jak publikuje.

Storytelling

wykorzystanie opowieści w biznesie. Historie o powstawaniu firmy lub pokazujące, jak produkt czy usługa pomogły w konkretnej sytuacji.

testymoniale

opinie klientów o Twojej firmie. Warto o nie prosić, kolekcjonować je i się nimi chwalić.

Dowiedz się więcej:

*https://itwiz.pl/polacy-spedzaja-coraz-wiecej-czasu-w-internecie/

O autorze

Jeżeli chcesz skontaktować się z autorem tego tekstu w celu podjęcia współpracy copywriterskiej, napisz do nas na adres agnieszka@copywriter.pl.
Powiązane tematy
Uncategorized

Jak zaistnieć na Instagramie pod koniec 2022 roku?

BiznesCopywritingKomunikacjaMarketingStrategiaUncategorized

Sztuka adaptacji, czyli o różnicach kulturowych w świecie reklamy

BiznesMarketingUncategorized

Porównywarki cenowe jako element strategii marketingowej

Uncategorized

5 porad, jak smartfonem robić lepsze zdjęcia… jedzenia

Dołącz do naszego newslettera!