Dołącz do naszego profilu na Facebooku!

Copywriting

Emocje w sieci, które angażują do działania – dowiedz się, jak skutecznie ich używać

Tworzysz treści na bloga lub social media, a mimo to spotykasz się z brakiem reakcji ze strony otoczenia? Chcesz podnieść swoje zasięgi, ale nie wiesz gdzie tkwi problem? Słyszałeś już coś o istotności emocji w tekście, tylko nie wiesz jak dobrze je wykorzystać? Nie błądź dłużej po internecie, tylko dowiedz się jak zaangażować swoich odbiorców!

Emocje w tekście – dlaczego są ważne?

Nie wiem, czy lubisz oglądać telewizję, czy raczej stronisz od niej, ale na 99% nie ominęło Cię motto Polsatu „włącz emocje”. Nie chodzi tutaj o słowa-wydmuszki. Twórcy reklamy po prostu wiedzą, co napędza ludzi do działania i chęci oglądania. 

Są to emocje, które towarzyszą nam od pierwszych chwil życia. Zawsze coś odczuwamy. Przez większość czasu nie zastanawiamy się, jak otoczenie wpływa na to, jak się czujemy. Powoli do Polski napływa nurt mindfulness (pol. uważność). Jest to technika medytacji, która skutecznie pomaga zarządzać swoimi emocjami. Nic dziwnego, że  jest praktykuje ją niewiele osób, skoro takie podejście wymaga wysiłku i kwestionowania tego, co na nas wpływa. 

Nie chcę poruszać tutaj tematu manipulacji. Mam nadzieję, że nie ma tutaj osób, które chciałyby swoimi treściami komuś zaszkodzić. Chodzi mi bardziej o zastosowanie w swoich tekstach różnych emocji, aby nabrały one barw i były bardziej ludzkie.

Teksty pozbawione emocji szybko się nudzą. A przecież w pisaniu blogowym czy sprzedażowym nie chodzi o to, by zmęczyć oko, ale poruszyć serce i uzyskać określony cel. Tym celem może być nawet to, że ktoś odwiedzi Twoją stronę, dzięki czemu z biegiem czasu będziesz coraz bardziej rozpoznawalny. 

Tekst może być krótki, a wywoływać więcej emocji niż pięciuset stronicowa epopeja. Nie chodzi tutaj o długość, ale o jakość i dopasowanie słów do kontekstu! Pamiętaj: gdzie są emocje, tam się dzieje!

Kiedy używać jakich emocji?

Zanim zaczniesz pisać, poświęć dwie minuty na zastanowienie się, jakie emocje mają dominować w Twoim tekście. Jakie emocje chcesz wywołać w odbiorcy? Pamiętaj: nigdy, przenigdy nie piszemy do powietrza! Chyba, że to tekst stricte artystyczny, wówczas to inna bajka. 

Co chcesz, aby Twój odbiorca czuł w trakcie czytania? Z jakimi emocjami chcesz go zostawić? Czy chcesz zmotywować go do działania, a może podważyć jego silną wolę?

Oto lista 25 emocji, które możesz z powodzeniem wykorzystywać w swoich tekstach:

  • szczęśliwość,
  • radość,
  • wzruszenie,
  • zdziwienie,
  • oburzenie,
  • zadowolenie,
  • zachwycenie,
  • zrelaksowanie,
  • pozytywne nastawienie,
  • zmotywowanie,
  • podniecenie,
  • duma,
  • zaskoczenie,
  • zakochanie,
  • spokój,
  • tryskanie energią,
  • zniecierpliwienie,
  • zaciekawienie,
  • zaniepokojenie,
  • zawstydzenie,
  • smutek,
  • rozdrażnienie,
  • wkurzenie,
  • frustracja,
  • złość.

Jeśli piszesz krótki tekst na tablicy na Facebooku lub insta stories, skup się na jednej, maksymalnie dwóch emocjach. Pozwoli Ci to na spójny przekaz.

Emocje w nagłówkach rządzą!

Emocje są nieodłączną częścią ludzkiej natury. Dlatego tak ważne jest świadome wplatanie ich w swoje teksty. 

Przyszedł czas na część praktyczną. W końcu jeśli nie spróbujesz, to nigdy się nie dowiesz, czy coś działa!

Oto przykłady emocjonalnych nagłówków, które możesz wykorzystać w swoich tekstach:

  • Wszystko, co chciałbyś wiedzieć o kinie, ale boisz się zapytać;
  • 10 rzeczy, których nienawidzą praktycy marketingu;
  •  3 sposoby, dzięki którym uwolnisz się od natłoku myśli;
  • Czy na pewno wiesz, jak stworzyć skuteczny landing page?
  • Nie trać czasu! Dowiedz się, jak sprzedawać 2x więcej, poświęcając 2x mniej czasu;
  • Wkurza Cię ciągły brak pomysłów na nowe insta stories? Zainspiruj się 52 kreatywnymi projektami!

Inteligencja emocjonalna w budowaniu relacji online

Zanim cokolwiek napiszesz, zastanów się, do kogo adresujesz swoje treści. Kim są Twoi odbiorcy? Dlaczego chcą oni Ciebie słuchać? Dlaczego nie biegają teraz po centrum handlowym w poszukiwaniu idealnych spodenek na upalne lato albo relaksują się z rodziną grając w planszówki, tylko czytają właśnie Ciebie? 

Lubimy, gdy nas się słucha, szanuje, rozumie, docenia, wspiera, motywuje, zachęca, obdarza zaufaniem.

Nie lubimy, gdy nas się poniża, negatywnie ocenia, szantażuje, zniechęca. 

Pisząc teksty, pamiętaj o swoim odbiorcy. On jest najważniejszy w Twoim tekście. Szczególnie jeśli piszesz tekst sprzedażowy lub posty na fanpage’u. Jeśli nie będziesz mieć na uwadze czytelnika, on nie zwróci uwagi na to, co piszesz. Możesz stosować najlepsze techniki SEO lub techniki perswazyjne polecane przez guru marketingu, ale jeśli nie wzbudzisz swoją osobowością zaufania – nici z całego planu.

Hasło jednej z reklam przeprowadzonej przez BNP Paribas Bank, brzmiało „doceniaj, nie oceniaj”. Proste słowa, a jednocześnie mocne w przekazie. Praktycznie każda osoba może się z nimi zgodzić. 

Jeśli nie wiesz, jakich emocji użyć w tekście, możesz odpowiedź sobie na poniższe pytania:

  • Czego Twoi odbiorcy mają dość?
  • Czego chcieliby uniknąć?
  • Co nie pozwala im ruszyć z miejsca? Co ich hamuje?
  • Czego boją się najbardziej?
  • Kogo szanują i chcą naśladować?
  • Jakich zachowań nie cierpią?
  • Co ich interesuje?
  • Jaki sposób komunikacji jest dla nich atrakcyjny? 

Kiedy poznasz swoich odbiorców od podszewki, znacznie łatwiej będzie Ci dobierać do nich angażujące treści. 

Emocje w tekstach mają potężną moc – podsumowanie

Emocje mogą służyć jako skuteczne narzędzie do zwiększania zasięgu na blogu czy social media. Skutecznie angażują odbiorców oraz zwyczajnie urozmaicają treści. 

Czy ktokolwiek czytałby książki romantyczne, kryminały czy science fiction, gdyby nie wciągały i nie angażowały różnych zmysłów pozwalając zapomnieć o własnych problemach i troskach?

Emocje w treściach mogą mieć różny cel, który warto określić na początku. Czy treść ma szokować, a może dowartościować osobę, która będzie go czytać? Używając świadomie emocji w swoich tekstach, możesz znacznie zwiększyć ich moc i siłę oddziaływania. 

Oprócz dzisiejszej dawki wiedzy, zachęcam Cię również do zapoznania się z piramidą Abrahama Maslowa, jeśli jeszcze jej nie znasz. Pozwoli Ci ona zrozumieć hierarchię potrzeb człowieka, od tych najbardziej podstawowych do wyższych, które zaspokajane są tylko, kiedy potrzeby niższego rzędu są już zaspokojone.

Z chęcią dowiem się również, jakich Ty używasz emocji w swoich tekstach? Być może do tej pory nie zwracałeś na nie uwagi, a być może jesteś świadomy ich wpływu od wielu lat? Daj znać w komentarzu, jak do tej kwestii podchodzisz. 

Powiązane tematy
Copywriting

ePisanie dla opornych - 5 Prostych i kreatywnych sposobów, aby wreszcie napisać... cokolwiek

CopywritingStrategiaŻycie

Czy twoja krew jest wystarczająco natleniona? Twój smartwatch może to sprawdzić!

BiznesCopywritingMarketingŻycie

Jak udoskonalić każdy tekst, który piszesz?

BiznesCopywritingMarketing

Siła opowieści, czyli pandemiczna lekcja marketingu

Dołącz do naszego newslettera!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *