Dołącz do naszego profilu na Facebooku!

BiznesMarketingStrategia

FEEDBACK. DAJESZ? BIERZESZ? POTRZEBUJESZ!

Stawiasz na rozwój. Nie zamierzasz stać w miejscu. Nie chcesz kręcić się w kółko, tylko zmierzać prosto do celu jasno wytyczoną drogą. Spytaj, w którą stronę iść. Feedback jest dla ciebie. Właśnie tego potrzebujesz.

Drogowskaz na tle nieba, wskazuje pytania i odpowiedzi.
Drogowskaz na tle nieba z napisami PYTANIA i ODPOWIEDZI.

Co to jest feedback  /  informacja zwrotna?  

To wartościowa ocena tego, co robisz. Taka, która pokaże ci na konkretnych przykładach i faktycznych zdarzeniach, co robisz dobrze, a co należy poprawić. Tak, tak. Jeśli oczekujesz informacji zwrotnej o swoich usługach, to bierz pod uwagę możliwość, że wcale nie dostaniesz laurki ani świadectwa z paskiem. Czy pozytywna, czy negatywna jest to jednak informacja, z której możesz wyciągnąć wnioski. Pamiętaj tylko, że to nie jest ocena ciebie jako osoby, tylko działań, jakie wykonujesz.

Jeśli działasz na zlecenie, to zapewne zwykle w twojej głowie pojawia się pytanie: czy o to właśnie chodziło? Czy ten produkt/ofertę/projekt/zlecenie wykonałam tak, jak klient chciał? I tu nie chodzi o brak pewności siebie czy wiary we własne kompetencje, tylko o zwykłe zrozumienie potrzeb klienta.

Oczywiście nie musisz zadowalać każdego, bo tak się nie da. Jednak chcąc wejść na wyższy poziom, warto by było poznać, czego ten twój odbiorca tak naprawdę pragnie. To zwyczajnie ułatwi ci pracę. Da ci też mnóstwo nowych możliwości.

W czym pomoże ci feedback?

  • Obrać konkretny kierunek swojej działalności.
  • Przekazywać spójny komunikat o swojej marce.
  • Wyłapywać błędy w komunikacji, których sama nie jesteś świadoma: np. brak kontaktu do ciebie, niejasna oferta, bałagan na stronie.
  • Generować nowe pomysły i rozszerzać tym samym swoją ofertę.
  • Utwierdzić się, że dobrze robisz, twoja oferta jest ciekawa i idealnie celuje w potrzeby klienta. To doda ci skrzydeł.
  • Wykorzystać pozytywne informacje zwrotne do budowania swojej marki. Takie opinie wzmocnią twój przekaz.
Czerwony ptak z rozłożonymi skrzydłami.
Czerwony ptak z rozłożonymi skrzydłami.

Jak uzyskać wartościowy feedback?

Najpierw zastanów się, jakie informacje są ci najbardziej potrzebne. W jakim obszarze chcesz je uzyskać? Umiejętnie zadane pytania pozwolą ci wyłuskać informacje na wiele tematów jednocześnie.

Nie ma co zdawać się na przypadkowe wypowiedzi. Lepiej stworzyć ankietę, zapytać w mailu lub newsletterze. Konkretne pytania – konkretne odpowiedzi. Zadawaj pytania na blogu w artykułach. Prowadź media społecznościowe w konwersacyjnym tonie. Nawet zwykły quiz, odpowiednio skonstruowany da ci jakieś wyniki.

A potem. 

Wykorzystaj, co zdobyłaś.

Odpowiedzi dokładnie przeanalizuj, stwórz sobie statystyki, tabelki czy co tam lubisz. Na ich podstawie zrób burzę mózgów. Zdziwisz się, jak ładnie klocki wskakują na swoje miejsce i układają w całość. Nagle widzisz wszystko z innej, szerszej perspektywy.

Ręce różnych ludzi układające puzzle.
Ręce ludzi układające puzzle.

Teraz niech powstaną pomysły. Rozwiązania, co należy poprawić i w jaki sposób. Wszyscy popełniamy błędy. Ważne, żeby wyciągnąć z nich wnioski i działać lepiej.

Teraz twoja kolej. Pomóż innym!

A jak to jest, kiedy ciebie ktoś pyta o zdanie na jakiś temat? Czy chętnie udzielasz odpowiedzi? Jaka ta odpowiedź jest? Pamiętaj, że skoro ty potrzebujesz konkretów, tak samo inni też ich potrzebują. Powstrzymaj się od złośliwości. Nie wnoszą nic wartościowego, a sprawiają przykrość. Oceń stan faktyczny. Nie oceniaj pod wpływem emocji. Ani złość, ani przesadny zachwyt nie dają obiektywnych informacji. Tobie wyrażenie opinii nie zajmie wiele czasu, ale dla pytającego będą to cenne dane. Zapewne też chce stawać się coraz lepszy, zupełnie jak ty. Pomóż mu w tym. Sama też na tym skorzystasz, przecież także jesteś klientką.

Mały baseballista odbija piłkę kijem.
Mały baseballista odbija piłkę kijem.

Jednak go potrzebujesz!

Feedback to twój sprzymierzeniec. Brak dialogu z klientem może skutkować tym, że ten się zniechęca, ponieważ nie czuje się odpowiednio zaopiekowany. Kiedy napotyka trudności, szybko rezygnuje. Trzeba wiedzieć, gdzie jest problem.

Informacja od klienta jest niezwykle wartościowa. Dowiesz się nie tylko, jak postrzega on twoje usługi czy produkty, ale także wiele o nim samym. Między wierszami wyczytasz:

  • Kim jest;
  • Co robi;
  • W jaki sposób właśnie ty pomogłaś mu swoją ofertą.

Oglądaj te opinie z każdej strony. Szukaj także rzeczy nieoczywistych.

Z pomocą innych twórz lepszy biznes i niepowtarzalną markę. Piłka jest po twojej stronie. Teraz masz naprawdę duże szanse na trafne uderzenie.

Powiązane tematy
CopywritingStrategiaŻycie

Czy twoja krew jest wystarczająco natleniona? Twój smartwatch może to sprawdzić!

MarketingStrategia

Dokąd zmierza ten Facebook?

MarketingStrategia

Jak algorytm Google i techniki SEO zmieniały się w ciągu ostatnich lat? Poznaj ich aktualizacje w 5 minut!

BiznesMarketing

Prowadzisz konto biznesowe na instagramie? Poznaj sposoby marek, które mają tysiące obserwujących!

Dołącz do naszego newslettera!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *