Dołącz do naszego profilu na Facebooku!

MarketingStrategia

Jak algorytm Google i techniki SEO zmieniały się w ciągu ostatnich lat? Poznaj ich aktualizacje w 5 minut!

Co Google o Tobie wie? Jak algorytm wpływa na pozycjonowanie w rankingu wyszukiwarek? Kiedyś był on aktualizowany co kilka tygodni, dziś mówi się, że jest aktualizowany nawet kilka razy dziennie. To jednak nie powód, by rzucić się na kanapę, założyć nogę na nogę i odpuścić starania o wypozycjonowanie się. Dzięki podążaniu za wytycznymi i dobrymi praktykami Google można w kilka tygodni znacznie wyprzedzić konkurencję.

Definicja SEO i sposób działania algorytmu Google

SEO to skrót angielskiego słowa Search Engine Optimization. W języku polskim oznacza optymalizację dla wyszukiwarek internetowych. Teraz już wiesz, dlaczego znacznie częściej używa się skrótu SEO nawet na stronach polskojęzycznych.

Algorytm Google odpowiada za wyniki wyszukiwane w przeglądarce. Na bazie różnych wskaźników, takich jak ruch, dopasowane informacje, nowe treści, aktywne linki i wiele innych, daje użytkownikowi możliwość znalezienia jak najtrafniejszych odpowiedzi.

SEO warto wdrożyć na każdej stronie internetowej, aby pozycjonowała się ona wyżej w wyszukiwarce. Mimo że algorytm Google przez nikogo nie jest do końca poznany to dzięki odpowiednim technikom, można w krótkim czasie podbić szczyty wyszukiwarek. Wysoka pozycja w rankingu Google pozwoli Ci pozyskać więcej klientów oraz zdobyć zasięgi na swojej stronie internetowej.

Trochę teorii, dzięki której będziesz skuteczniejszy w praktyce

Co jak co, ale zmiany algorytmu są nieuniknione. Sama świadomość ich istnienia oraz sposobu działania daje Ci już przewagę nad konkurencją. Plany nie jednej osoby poszły w zapomnienie, kiedy niespodziewanie Google wprowadził zmiany w funkcjonowaniu algorytmu. 

Panda

Osoby siedzące w branży pewnie zauważyły, że od czasu wprowadzenia algorytmu Panda w 2011 roku, Google zaczął bardziej doceniać wartościowe treści. Ważniejsza stała się jakość niż ilość. Od tego czasu nie warto pisać już artykułów typu precle (nic nie wnoszących, niedających wartości, tylko zapełniających strony internetowe bezużytecznym tekstem). 

Niestety przeglądając niektóre strony internetowe, wciąż można natknąć się na takie praktyki, które zdecydowanie odradzam. Co więcej, niekiedy mogą one nawet zaszkodzić, gdyż algorytm może uznać je za spam. 

Podsumowując, żeby pójść z duchem algorytmu Google Panda, stawiaj na satysfakcję użytkowników oraz tworzenie unikalnych treści.

Pingwin

Co to jest algorytm Google Pingwin? Nie ma on nic wspólnego z koleżkami z Madagaskaru. Rok po wprowadzeniu algorytmu Panda, Google dodał kolejny – Pingwin. Jego głównym zadaniem była ochrona przed spamem. 

Na celowniku Google tym razem znalazły się: nadmiernie stosowane słowa kluczowe oraz linki prowadzące do tekstów o niskiej jakości i wartości. Algorytm Pingwin blokuje lub ogranicza konkretne strony, zamiast całą witrynę. Jest na bieżąco aktualizowany.

Koliber

Hummingbird to jeden z najistotniejszych algorytmów Google. W Polsce znany pod nazwą Koliber. Narobił niemałego zamieszania. Jego nadrzędnym celem jest poznanie prawdziwych zamiarów użytkownika wpisującego daną frazę w wyszukiwarkę. 

Od jego wprowadzenia można w wyszukiwarkę wpisać pytanie, a ona udziela na nie konkretnej odpowiedzi. Oto przykład: 

Wypróbuj koniecznie i daj znać w komentarzu, czy Google znalazł odpowiedź na Twoje pytanie!

Do najważniejszych zmian w związku z wprowadzeniem Kolibra do drużyny „zwierzaków ” Google należą jednak:

  • napisanie głównego algorytmu od nowa,
  • możliwość wyszukiwania głosowego,
  • precyzyjne odpowiadanie na pytania użytkowników,
  • dobitniejsze wyszukiwanie standardowych wyników organicznych i linków prowadzących do konkretnych stron internetowych,
  • większa istotność całego kontekstu artykułu lub zdania niż pojedynczego słowa kluczowego,
  • łatwiejszy dostęp do wyszukiwania lokalizacji o charakterze lokalnym np. „restauracje w pobliżu Krakowa”,
  • wzbogacenie funkcji SERP (SERP to wynik w wyszukiwarce, który może być efektem wyszukiwania organicznego lub płatnego) o zdjęcia, fragmenty tekstu, dodatkowe informacje powiązane z wyszukiwaną frazą.

Opos

Wiele wcześniej wspomnianych algorytmów miało nazwy zwierząt i rozpoczynało się od litery P. Tym razem nie było inaczej. Possum (z ang. opon) 1 września 2016 roku dołączył do algorytmów Google. Opos udoskonalił fizyczną lokalizację użytkownika

Przejawem tego działania jest zwiększenie istotności położenia osoby względem wyszukiwań, które znajdzie ona w wyszukiwarce. Oznacza to, że osoba mieszkająca w Warszawie, wpisując w Google frazę „spa Warszawa”, znajdzie nieco inne gabinety, niż osoba wpisująca tę samą frazę, ale mieszkająca we Wrocławiu. 

Jeśli chcesz, możesz sprawdzić swoje wyszukiwania z różnych miejsc świata, dzięki aplikacji brightlocal.

Oto moje rezultaty:

Algorytmy Google – jedyne, co jest pewne, to zmiana

Właśnie przebrnęliśmy przez najważniejsze zmiany ostatnich lat w algorytmie Google, które pośrednio lub bezpośrednio wpływają na pozycję w rankingu wyszukiwarek. Zarówno Panda, Pingwin, Koliber, Opos, jak i inne aktualizacje, stanowią niewyczerpane źródło wiedzy jak pisać wysoko pozycjonujące się publikacje do sieci.

W dużym skrócie: im treści przygotowane są wierniej regułom działania wyszukiwarek, tym szybciej trafiają do TOP 10. Dzięki publikowaniu użytecznych, wartościowych i dopasowanych do grupy odbiorców treści, możesz w niedługim czasie prześcignąć konkurencję. 

Algorytm Google z roku na rok, z tygodnia na tydzień, z dnia na dzień potrafi coraz precyzyjniej rozumieć wpisywane w wyszukiwarkę frazy i wyświetląć na pierwszych stronach adekwatne artykuły, dlatego hasło „content is king” wciąż jest na czasie. Co więcej, nic nie wskazuje, żeby miało się to zmienić.



Powiązane tematy
CopywritingMarketing

Psychologia kolorów, czyli jak wpływać na reakcje odbiorców

BiznesMarketingStrategia

FEEDBACK. DAJESZ? BIERZESZ? POTRZEBUJESZ!

CopywritingStrategiaŻycie

Czy twoja krew jest wystarczająco natleniona? Twój smartwatch może to sprawdzić!

MarketingStrategia

Dokąd zmierza ten Facebook?

Dołącz do naszego newslettera!

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *