Dołącz do naszego profilu na Facebooku!

Uncategorized

Jak zaistnieć na Instagramie pod koniec 2022 roku?

Instagram przechodzi od niedawna prawdziwą rewolucję. Z najpopularniejszego serwisu ze zdjęciami staje się serwisem wideo. Filmiki w formie relacji znikających po 24 godzinach (InstaStories) to w tej chwili podstawa Instagrama. Rosnąca popularność TikToka udowodniła, że w internecie królują treści wideo. Instagram, idąc śladami swojego konkurenta, zaczął mocno promować Instagram Reels (Insta Rolki) – krótkie, około 15-sekundowe filmiki.
Jak w takim razie zaistnieć na Instagramie? Jak przyciągnąć pożądanych odbiorców na swój profil i zwiększyć zasięgi?


Od czego zacząć skuteczne działania na Instagramie?

  1. Określ, do kogo będziesz kierować swoje treści. Zastanów się, kim są Twoi odbiorcy. Jakie mają zainteresowania, jak spędzają czas wolny, jakie są ich główne lęki i jakim językiem się posługują. Zadaj sobie pytanie, w jaki sposób możesz pomóc swoim odbiorcom rozwiązać ich problem. Daj im to, czego poszukują i potrzebują.
  2. Stwórz odpowiednią nazwę profilu. Jeśli działasz jako marka osobista, w nazwie oprócz Twojego imienia i nazwiska powinno być wyjaśnione, czym się zajmujesz. Zastanów się, pod jakimi nazwami mogą szukać Twojego profilu idealni odbiorcy.
  3. Dobierz kategorię. Pomoże to osobom odwiedzającym Twój profil dowiedzieć się, czym się zajmujesz
  4. Zoptymalizuj bio, czyli krótki opis pod zdjęciem profilowym i liczbą obserwujących. Bio to jedyna treść, z którą zapozna się każda osoba odwiedzająca Twój profil. Musi być więc hakiem na uwagę. W tekście zawierającym maksymalnie 150 znaków opisz, kim jesteś, czym się zajmujesz i jaką korzyść będzie miał odbiorca z obserwowania Ciebie. Skuteczne bio zachęci do pozostania na dłużej na Twoim profilu i zmieni odwiedzających w obserwujących. W krótkim opisie warto też uwzględnić wezwanie do działania, np. Chcesz poprawić wygląd swoich włosów? Napisz, chętnie Ci w tym pomogę lub Zaobserwuj, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej.
  5. Dobierz zdjęcie profilowe. Jeśli Twoja działalność jest przede wszystkim powiązana z marką osobistą, możesz dodać swoje zdjęcie. Najlepiej wyraźne zdjęcie twarzy w przybliżeniu z jednolitym tłem. Jeśli marka nie jest kojarzona z Twoją twarzą, jako zdjęcie profilowe możesz dodać po prostu logo firmy.
  6. Ustal pory publikowania wideo i postów. Zastanów się, kiedy Twoi fani są najbardziej aktywni w mediach społecznościowych. Co jakiś czas testuj różne pory.
  7. Ustal częstotliwość i strategię publikowania treści. Absolutne minimum to 3 razy w tygodniu. Np. jednego dnia możesz wstawić rolkę z treściami merytorycznymi lub poradnikowymi, drugiego dnia lifestylowe InstaStory, a kolejnego dnia rolkę z prezentacją swojego produktu czy usługi. Zachowując pewien schemat pojawiania się nowych treści, przyzwyczaisz fanów do konkretnego rozkładu, dzięki czemu będą chcieli regularnie odwiedzać Twój profil. Publikując wg strategii, unikniesz też sytuacji braku pomysłów na content. Co jakiś czas przełam jednak swój schemat i nie bój się eksperymentować.

Czy to koniec ery zdjęć?


Na Instagramie przestają być skuteczne posty ze zdjęciami. Platforma ucina zasięgi zdjęć także w formie karuzeli czy postów zawierających kilka fotek. W tej chwili krótkie filmiki, a w szczególności Insta Rolki są mocno promowane przez algorytm. Natomiast im większe zasięgi, tym większa szansa na odniesienie sukcesu w mediach społecznościowych.

Co pozwoli zwiększyć zasięgi?

Instagram Reels

Dzięki rolkom możesz trafiać do nowych użytkowników. W przeciwieństwie do postów ze zdjęciami, rolki są udostępniane nie tylko Twoim followersom, ale także użytkownikom, którzy dopiero mogą zainteresować się Twoim profilem. Znacznie zwiększa to ruch na koncie.
Rolki są atrakcyjne wizualnie i przyciągają uwagę. Mogą też wpływać na emocje potencjalnych klientów, jeśli np. połączysz je z przyciągającą muzyką. Dzięki temu użytkownicy spędzają więcej czasu na Twoim profilu, co także korzystnie wpływa na algorytm Instagrama.
Jeśli nie czujesz się jeszcze pewnie w publikowaniu rolek, możesz wykorzystać najprostszą opcję stworzenia ich z kilku zdjęć w połączeniu z dźwiękiem lub muzyką.

Komentarze i lajki

Im większy ruch na koncie w postaci większej liczbyi komentarzy i lajków, tym większa szansa, że Instagram wyświetli materiał szerszemu gronu odbiorców. Zastanów się, czego dokładnie poszukują Twoi odbiorcy. Czy szukają odpowiedzi na konkretne pytania, motywacji, a może rozrywki? W postach i filmikach postaraj się nawiązać relacje z fanami i zadawaj pytania zachęcające do pozostawienia komentarza.

Hashtagi

Dodawane hashtagi muszą przede wszystkim nawiązywać do tematyki, w której działasz. Hashtagi powinny ułatwić użytkownikom odnalezienie interesujących ich treści. Publikując hashtag, pomyśl o tym, co Twoi potencjalni fani najczęściej wpisują w wyszukiwarkę Instagrama.
Najlepiej używać 3-5 hashtagów (kiedyś mówiło się, że 30). Wykorzystuj mniej hashtagów, ale stawiaj na bardziej popularne z nich. Używaj także tych niszowych. Rzadki hashtag może zwiększyć szansę, że to właśnie ci docelowi odbiorcy Cię odnajdą. Postaw na polskie hashtagi. Pod nimi będzie zdecydowanie mniej twórców i zwiększysz szansę, że użytkownik Instagrama trafi właśnie na Ciebie. Unikaj używania zbyt często tych samych zestawów hashtagów.
Aktywność użytkowników na danym koncie
Im bardziej aktywni są użytkownicy Twojego profilu, tym częściej algorytm Instagrama wyświetla im Twoje treści. Instagram najchętniej pokazuje treści odbiorcom mającym najwięcej interakcji z Twoim profilem. Dlatego tak ważne jest, żeby profil był wciągający i zachęcał do pozostawania na dłużej.

Zainteresowania odbiorców

Algorytm Instagrama sprawdza, jakie treści preferują użytkownicy i wyświetla posty zgodne z ich zainteresowaniami.

Rodzaje filmików na Instagramie

InstaStories

InstaStories są nadal najpopularniejszą formą wideo na Instagramie. Są widoczne tylko dla followersów (użytkowników obserwujących Twoje konto). Filmiki w tym formacie trwają do 60 sekund i znikają po 24 godzinach. Reakcje na InstaStory (lajki, komentarze) są widoczne tylko dla twórcy konta.
Za pomocą InstaStories (relacji) możesz:

  1. Pokazywać, jak spędzasz dzień czy czas wolny – pokaż siebie, dziel się wspomnieniami.
  2. Przeprowadzać ankiety – poznaj opinię na temat produktu czy usługi. W ankiecie możesz też zapytać, które treści będą się bardziej podobały użytkownikom.
  3. Stworzyć quiz – stwórz prosty konkurs i zachęć obserwujących do udostępniania go na swoich profilach.
  4. Nagrać serie najpopularniejszych pytań i odpowiedzi – zastanów się, jakie pytania mogą najczęściej zadawać followersi, i odpowiedz na nie.
  5. Udostępniać posty w relacji – to dobry sposób na wypromowanie posta. Większość użytkowników Instagrama zamiast scrollować stronę główną, przegląda tylko relacje. Dzięki udostępnieniu w relacji post przyciągnie dużo większą liczbę odbiorców.
  6. Umieszczać informacje o kodach rabatowych i ofertach specjalnych.
  7. Udostępniać relacje na żywo – w relacjach na żywo możesz opowiedzieć o nowościach w firmie i eventach , pokazać, jak pracujesz nad swoim projektem czy też pochwalić się sukcesami. Dziel się także wiedzą i buduj wizerunek eksperta. Możesz spontanicznie nagrywać relacje smartfonem, ale zadbaj o dobrą jakość filmików.

Instagram Reels (Insta Rolki)

Instagram Reels są widoczne dla wszystkich użytkowników Instagrama. Mogą dzięki temu przyciągnąć nowych obserwatorów. Trwają maksymalnie 60 s. Insta Rolki nie znikają po czasie i można je wyświetlać bez limitów. Reakcje na Instagram Reels (polubienia i komentarze) są widoczne dla wszystkich użytkowników. Rolki mogą być udostępniane tylko na urządzeniach mobilnych. Wypełniają cały ekran. Do rolek możesz dodawać efekty i muzykę lub własne dźwięki.
Jak nagrywać rolki?

Jak nagrywać rolki?

Rolki nagrywaj aparatem Instagrama lub za pomocą aplikacji, np. InShot lub VN. Do reelsów dodawaj efekty specjalne, muzykę czy też naklejki z ankietami, konkursami, sesjami Q & A. Zastanów się, czego z rolek chcieliby dowiedzieć się Twoi odbiorcy.
Pomysły na rolki:

  1. Możesz nagrywać serie rolek edukacyjnych, poradnikowych i tutoriale. Inspiruj i dziel się wiedzą ze swojej branży. Dawaj w krótkich filmikach realną wartość i praktyczne wskazówki. Wartościowe treści w bezpłatnej formie budują zaufanie wśród odbiorców i zachęcają do podjęcia współpracy z Tobą lub do zakupu.
  2. Pokaż swój produkt lub usługę i zalety korzystania z nich.
  3. Pokaż odbiorcom swoją markę. W rolkach możesz przedstawić kulisy swojej pracy czy też opowiedzieć historię powstania marki.
  4. Pokazuj sukcesy klientów i podziel się ich opinią.

Pomysły na rolki:

  1. Możesz nagrywać serie rolek edukacyjnych, poradnikowych i tutoriale. Inspiruj i dziel się wiedzą ze swojej branży. Dawaj w krótkich filmikach realną wartość i praktyczne wskazówki. Wartościowe treści w bezpłatnej formie budują zaufanie wśród odbiorców i zachęcają do podjęcia współpracy z Tobą lub do zakupu.
  2. Pokaż swój produkt lub usługę i zalety korzystania z nich.
  3. Pokaż odbiorcom swoją markę. W rolkach możesz przedstawić kulisy swojej pracy czy też opowiedzieć historię powstania marki.
  4. Pokazuj sukcesy klientów i podziel się ich opinią.

Publikuj zgodnie z planem

Zamiast publikować chaotycznie podziel filmiki wg tematów np. wideo lifestylowe, humorystyczne czy w stylu poradnikowym. Publikuj treści z każdego tematu i obserwuj reakcje odbiorców. Możesz stworzyć też cykl filmików.

Podsumowanie

Media społecznościowe, w tym Instagram, cały czas się zmieniają. Serwis do niedawna kojarzony z idealnym życiem, przedstawionym na pięknych zdjęciach teraz staje się platformą, gdzie dominują treści wideo. W tej chwili rolki są szczególnie promowane przez algorytm Instagrama. Cały czas na zasięgi wpływa aktywność użytkowników na Twoim koncie, czyli komentarze, lajki, wiadomości prywatne, udostępnienia i wyświetlenia. Pracując nad swoim profilem, przede wszystkim musisz wiedzieć, do kogo kierujesz content i z jakimi odbiorcami chcesz nawiązać relacje. Najważniejsze, żeby treści trafiały w gust fanów. Bądź więc na bieżąco z trendami i cały czas testuj nowe rozwiązania.

Powiązane tematy
BiznesCopywritingKomunikacjaMarketingStrategiaUncategorized

Sztuka adaptacji, czyli o różnicach kulturowych w świecie reklamy

BiznesMarketingUncategorized

Porównywarki cenowe jako element strategii marketingowej

Uncategorized

5 porad, jak smartfonem robić lepsze zdjęcia… jedzenia

Dołącz do naszego newslettera!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *