Dołącz do naszego profilu na Facebooku!

BiznesKomunikacjaRozwój osobistyŻycie

Zapomnij o taktykach Cialdiniego, NLP i innych socjotechnikach. Komunikat Otwarty to interpersonalna rewolucja. Poznaj sekret już teraz!

Znając Komunikat Otwarty, możesz zapomnieć o dziesiątkach szkoleń z psychologii, komunikacji czy wywierania wpływu. To całkowicie nowe podejście, które jest czymś zupełnie innym od dobrze znanych technik wywierania wpływu Cialdiniego, NLP oraz innych socjotechnik. Wg twórcy, Piotra Tymochowicza (naszego rodaka!), Komunikat Otwarty (KO) zapewnia najwyższą skuteczność i jest bezkonkurencyjny. Wystarczą choćby 4 podstawowe narzędzia, aby otworzyć wrota interpersonalnej rewolucji już teraz!

Skąd KO wziął się w moim życiu? Może znajdziesz analogię…

Wszystko zaczęło się od mojej głębokiej potrzeby serca, wynikającej z doświadczeń, obserwacji ludzi, ich nieefektywnej i konfliktowej komunikacji, relacji między nimi, problemów nie do pokonania czy rozwiązania, rozwodów, agresji, nieufności, niezrozumienia, frustracji… i jeszcze mógłbym tak przez chwilę wymieniać.

Sam jestem po rozwodzie i to sprawiło, że zacząłem szukać najlepszych narzędzi i taktyk komunikacyjnych, aby być lepszą wersją siebie, lepszym człowiekiem i budować jak najbardziej wartościowe relacje w przyszłości. Komunikat Otwarty spadł mi jak z nieba. Czy zadziałała moja intencja wysłana w eter, prawo przyciągania? Nie wiem.

Od pewnego czasu czuję, jak ważne jest w życiu bycie autentycznym. Szukam i odkrywam po kolei kody autentyczności. W tym artykule chcę podzielić się z Tobą narzędziami autentycznej i efektywnej komunikacji, która zmieni również Twoje życie.

Wiem, brzmi górnolotnie… Jednak ja to testuję i praktykuję. Działa i jest piekielnie skuteczne.

A teraz pora na chwilę prawdy

Chcesz dowiedzieć się, jak w kilka minut zbudować trwałe i głębokie relacje z kimkolwiek – mniejszym lub większym audytorium?

Czy chcesz zmienić swoje relacje biznesowe?

Usprawnić komunikację z partnerem, dzieckiem czy rodzicami? (Tutaj różnice pokoleniowe nie grają roli.)

Pragniesz poznawać nowych ludzi i budować natychmiast relacje oparte na otwartości i zaufaniu?

A może marzy Ci się awans w pracy, lepsze relacje z szefem, podwładnymi czy kolegami? (Kto by tego nie chciał?)

Lub rozwiązywanie każdego napotkanego konfliktu w rekordowo krótkim czasie? (Kuszące, prawda?)

To wszystko jest w zasięgu Twojej ręki, naprawdę. Czy jesteś gotowy na poznanie nowej jakości, o której jeszcze niewielu wie?

Stare, przebrzmiałe taktyki vs. Komunikat Otwarty

Zarówno taktyki wywierania wpływu Cialdiniego (Szóstka Cialdiniego), jak i neurolingwistyczne programowanie (NLP) opierają się na znajomości ludzkiej psychiki, mechanizmów działania naszego umysłu i sposobów przetwarzania przez mózg informacji. Wykorzystując reguły: wzajemności, sympatii i lubienia, zaangażowania i konsekwencji, autorytetu, niedostępności i społecznego dowodu słuszności(taktyki Cialdiniego opisane szerzej w artykule tutaj), jak również poznając subiektywny model myślenia drugiego człowieka i opierając na tym komunikację, dostajemy nieograniczone możliwości budowania z nim mentalnego połączenia. A to z kolei daje nam pole do perswazji i manipulacji, i umożliwia przekonywanie ludzi do podejmowania decyzji zgodnych z naszymi zamierzeniami (najlepiej w taki sposób, żeby w ich odczuciu były decyzjami niezależnymi i autonomicznymi).

Domyśliłeś się jednak zapewne, że nie o perswazję (czy manipulację) w tym wszystkim chodzi, a o budowanie dojrzałej, dobrej komunikacji.

Ukryte moce Komunikatu Otwartego

Czy zatem Komunikat Otwarty różni się od innych znanych i powszechnych socjotechnik?

Tak, różni się i to bardzo.

Komunikat Otwarty jest nowym sposobem identyfikacji własnej. Daje możliwości zdefiniowania siebie na nowo tak, aby nastawić się na relację z drugim człowiekiem, a nie na szukanie sposobów przekonywania go czy wpływania na niego za pomocą rozmaitych socjotechnik. Odbiorca w ogóle nie musi znać podstaw KO, aby ten był skuteczny. Jedyny warunek jest taki, że my sami musimy być szczerzy i autentyczni, aby to działało. Inaczej staje się kolejną nieetyczną techniką wywierania wpływu.

No właśnie. Komunikat Otwarty przede wszystkim opiera się na autentyczności, empatii, dojrzałości emocjonalnej i samoświadomości, a także biochemii organizmu: zwłaszcza znajomości podstawowych hormonów wpływających na nasze interakcje społeczne. Wykorzystuje nasze atawizmy i ewolucyjnie ukształtowane, podświadome zachowania, które w czasach ludów plemiennych miały nam zapewnić przetrwanie. Już samo bazowanie na głębokiej wiedzy o naturze człowieka sprawia, że KO nie ma sobie równych w zakresie budowania relacji, komunikacji i wywierania wpływu.

Inne socjotechniki to przede wszystkim gry i zabawy z naszym umysłem, wykorzystywanie jego naturalnych słabości i ograniczeń, skojarzeń, skrótów myślowych (heurystyk) – o których pisze choćby Daniel Kahneman w książce Pułapki myślenia – naszym ego i tym, jak chcemy być postrzegani we własnych oczach, lub pobudzanie naszych pożądań, tych głębszych i płytszych.

Skoro o grach mowa…

Mistrzem wszelakich gier behawioralnych jest Komunikat Otwarty! Zapytasz dlaczego?

Bo… wg teorii gier behawioralnych KO to unikatowa gra, w którą ludzie przeważnie nie grają i nie znają jej zasad. Więc stosując KO, już na starcie gracz ma turbodoładowanie i wygrywa. Ta gra to: otwarte zasady, otwarty dialog, empatia, przewodnictwo. Ich działanie jest tak szybkie jak wymiana opon na pit stopie w Formule 1!

Siła Komunikatu Otwartego w praktyce

Opowiem Ci historię J.E. Powersa, dziekana reklamy w czasach raczkowania branży, na którym wzorował się legendarny copywriter Claude Hopkins. Powers był tak pewien swojego kunsztu, że zrezygnował z intratnej fuchy speca od reklamy w pierwszym domu towarowym USA, u J. Wanamakera, który płacił mu kolosalne – jak na tamte czasy – pieniądze – 12 000 dolarów rocznie. Wolał działać na własną rękę.

Pewnego dnia na pomoc wezwał go koncern ubraniowy będący na skraju bankructwa. Po błyskawicznej ocenie sytuacji Powers stwierdził: „Jest tylko jedno wyjście. Mówcie prawdę. Powiedzcie ludziom, że bankrutujecie i że waszym jedynym ratunkiem jest duża i natychmiastowa sprzedaż”.

Sprzedawcy ubrań nie dowierzali temu, co usłyszeli, pukali się w głowę, mówiąc, że to prosta droga do katastrofy i morza pulsujących ze wściekłości wierzycieli pod drzwiami. Jednak nieugięty i stanowczy Powers powiedział: „Nie szkodzi. Albo mówicie prawdę, albo ja rezygnuję”.

Następnego dnia wydrukowano następującą reklamę: „Jesteśmy bankrutami. Jesteśmy winni 125 000 dolarów więcej, niż możemy zapłacić. To ogłoszenie sprowadzi nam na głowę wszystkich wierzycieli. Ale jeśli wy przyjdziecie i zrobicie zakupy, jutro będziemy mieli dla nich pieniądze. Jeśli nie, jesteśmy skończeni. Oto ceny, które proponujemy, żeby wybrnąć z tej sytuacji”. Prawda w reklamie była wtedy taką rzadkością, że to ogłoszenie wywołało sensację. Ludzie zbiegli się tysiącami, żeby kupować, i sklep został uratowany (zob. Warsztat Legendarnego Copywritera, C. Hopkins, s .47).

Jedno z mocnych użyć Komunikatu Otwartego w praktyce! Kreatywność oczywiście wskazana.

A pamiętacie może: „BŁAGAM, KUPCIE ODE MNIE TE P******E SZPILKI!” – znaną licytację szpilek z Allegro z ceną wywoławczą 20 zł, a sprzedanych za 5800 zł…?

Tutaj też wspaniale i intuicyjnie została użyta moc Komunikatu Otwartego.

Przypomnijmy sobie treść ogłoszenia:

„Błagam, kupcie ode mnie te pieprzone buty!!!!! Kupiłam je na specjalną okazję, na jak mniemałam 'cudowną’ zaręczynową kolację. Pierwszy raz od wielu lat założyłam szpilki (nie mogę tego robić ze względu na problemy z kręgosłupem) i to takie!!! Chciałam się poczuć sexownie, pięknie, kobieco, wyjątkowo specjalnie dla mojego ukochanego!!! Kolacja jednak okazała się pożegnalną bo ten ciulas spotkał przez przypadek swoją byłą i od kilku miesięcy (!!!!!!!!) się 'od czasu do czasu spotykają’. W związku z czym, ma mętlik w głowie!!!! On, on ma mętlik w głowie!!! (…) K**rwa!!!! Nie zależy mi na kasie, cena wywoławcza to 20 zł… niech tylko pójdą, ja nie mam ochoty wspominać tego pana, tym bardziej, że ryzykowałam dla niego własnym zdrowiem, żeby go uszczęśliwić!!!”

A teraz zdradzę Ci prawdziwy sekret

Czy wiesz już, czego brakuje wszystkim stosowanym powszechnie socjotechnikom?

PRAWDY!

W Komunikacie Otwartym mówisz to, co czujesz tu i teraz! W chwili, gdy o tym mówisz. Opisujesz swoje prawdziwe emocje, odczucia, interpretacje. Skupiasz się na sposobie otwartego ich wyrażania.

Oczywiście mając na względzie kwestie kultury osobistej i szacunku względem drugiej osoby. Sposób czy forma wyrazu wynikają zaś z tego, co czujesz w danym momencie. Wszystko więc zależy od sytuacji. Na pewno ważne jest jednak, aby mieć na uwadze drugiego człowieka.

To wszystko nie jest tak łatwe, jak Ci się wydaje! Jednak praktyka czyni mistrza. Jak to powiada Malcolm Gladwell: „Aby zostać mistrzem w dowolnej dziedzinie, potrzebujemy 10 000 godzin praktyki!”.

Czy to jest podobne do asertywności?

W sumie każda dojrzała relacja wymaga asertywności, jednak Komunikat Otwarty to zdecydowanie coś więcej niż prosta asertywność. To język świadomej komunikacji własnych potrzeb, uczuć, oczekiwań, świadomość oddziaływań poszczególnych zachowań na kształtowanie relacji. Właśnie ta świadomość zmienia wszystko! To dojrzałość. Ujarzmienie także ego. Niektórym na początku może to przychodzić z trudem, ponieważ kulturowo jest nam to obce.

W Polsce, zarówno w sferze kultury, jak i języka, mamy dalej feudalizm, czyli układ chłopsko-pańszczyźniany, który zakorzenił się w naszym sposobie komunikacji i języku. Obawiamy się bezpośrednio mówić o swoich potrzebach, obawach czy wątpliwościach. Dekadami tłamsiliśmy w sobie różne emocje, własną ekspresję czy potrzebę wyrażania własnego zdania: czy to ze względu na autorytety w szkole, w pracy czy w domu. Kult autorytetu nad jednostką.

Najlepsi w stosowaniu KO są Amerykanie i Nowozelandczycy, a stosują średnio od 3 do 6 narzędzi spośród 50 w wersji podstawowej i 100 w wersji rozszerzonej dla licencjonowanych trenerów komunikacji KO.

Sam pomyśl, co w takim razie mógłbyś osiągnąć, znając wszystkie 50 (100) narzędzi i świadomie je stosując. Jak diametralnie zmieniłoby się Twoje życie w ciągu zaledwie kilku chwil?

No, ale może zakończmy już te rozważania teoretyczne.

Pora na praktyczne wskazówki!

Teraz opowiem Ci, z jakich elementów składa się Komunikat Otwarty i jak je zastosować w praktyce.

Na Komunikat Otwarty składa się 5 bloków/modułów: obraz relacji, zaufanie, dowartościowanie, nawigacja relacji, utrzymanie/retencja.

  • Blok 1 – Obraz relacji – w tym module skupiamy uwagę na stworzeniu wizerunku otwartości, uczciwości, wiarygodności. Otwieramy się tutaj emocjonalnie, pokazujemy szczerość i otwartość.
  • Blok 2 – Zaufanie – tutaj skupiamy się na pogłębianiu zaufania, szukaniu elementów wspólnych, ujawnianiu własnych intencji, celów, oczekiwań. Z czym my jako Polacy mamy ogromny problem. Prym wiodą tutaj oczywiście Amerykanie, co wpływa na ich efektywność komunikacji i pracę zespołową na najwyższym poziomie.
  • Blok 3 – Dowartościowanie – tutaj skupiamy się na tym, co każdy z nas, a wynika to z naszej ludzkiej natury, lubi najbardziej – czyli na byciu docenionym, pochwalonym, zauważonym. Warunek jest jednak taki, że jest to oparte na faktach i prawdziwe, autentyczne, wynikające z naszej obserwacji. Każdy powierzchowny komplement nie jest brany tutaj pod rozwagę. Raczej wzbudza podejrzliwość i czujność, zamiast pogłębiać relacje.
  • Blok 4 – Nawigacja relacji – na tym etapie relacja jest już na głębszym i stabilnym poziomie. Tutaj skupiamy się na świadomym prowadzeniu, budowaniu, pogłębianiu relacji. Każde z narzędzi w tym module możemy użyć dwubiegunowo – czyli w sposób pozytywny (+), pozwalający pogłębić relację, lub negatywny (-), który tę relację osłabia, cofa do żądanego przez nas poziomu. Odbywa się to przez kreowanie świadomych reakcji u odbiorcy, np. prosimy o malutką przysługę w sposób, który będzie dowartościowywać rozmówcę: Proszę, daj mi kilka rad wychowawczych, bo widzę, że jako rodzic świetnie sobie radzisz – to jest aspekt wzmacniający relację – lub bez owijania w bawełnę: Proszę, opiekuj się moim dzieckiem 2 razy w tygodniu przez około 2 godziny, bo ja ostatnio tobie pomogłem) – jest to efekt osłabiający. Także my kreujemy sytuacje i sposoby komunikacji, świadomie tym samym wpływając na drugą stronę.
  • Blok 5 – Utrzymanie/Retencja relacji – tutaj już w grę wchodzi proces kultywowania relacji – zaczynając od włączania do swojego środowiska, wspólnego spędzania czasu czy innych aktywności, a kończąc na tworzeniu własnych rytuałów relacyjnych (np. wtorkowe spotkania na kawkę). Podobnie jak powyżej możemy tu działać dwutorowo, czyli wzmacniać efekt lub go osłabiać i tym samym świadomie kreować nasz poziom zażyłości.

Na każdy z tych modułów przypada 10 narzędzi w wersji podstawowej i 20 w rozszerzonej.

Pamiętaj! Hierarchia między blokami powinna być zachowana, czyli zaczynamy od bloku nr 1 i idziemy wyżej aż do ostatniego. Nie możemy mieszać tych modułów i wybierać sobie wg własnego uznania, który teraz stosujemy. Za to już narzędzia w ramach danego bloku możemy stosować dowolnie w zależności od potrzeby i kontekstu.

Grafika przedstawiająca cały proces Komunikatu Otwartego plus taktyki obrony

Jak zatem zbudować obraz wartościowej relacji w dosłownie kilku minut?

Zanim odpowiem Ci na to pytanie, zastanów się, czego najbardziej obawiamy się w pierwszej reakcji z drugim człowiekiem? Tego, że nic o nim nie wiemy, nie znamy jego intencji, zamiarów, nie wiemy, czego on w ogóle od nas chce, może to jakiś świr albo zagrożenie?

Nasz umysł jest mistrzem w projektowaniu wewnętrznych dialogów i scenariuszy zdarzeń, aby przewidzieć ewentualne zagrożenie i się obronić. To wszystko jest uwarunkowane ewolucyjnie. Choć żyjemy w innych realiach niż nasi praprzodkowie, mózg gadzi dalej szaleje i decyduje często o naszych wyborach.

Dlatego tak ważne jest, aby od początku budować świadomą, dojrzałą komunikację z drugim człowiekiem. Teraz pokażę Ci, jak to zrobić przy użyciu 4 narzędzi z bloku 1.

#1 Otwarcie emocjonalne

To pierwsze narzędzie z bloku 1. Na czym dokładnie polega?

Na swobodnym i spontanicznym mówieniu innym o swoich emocjach oraz staraniu się odczytać emocje innych, tak jak je odbieramy w danym momencie. Jeśli się mylimy, to odbiorca wyprowadzi nas z błędnej interpretacji, ale pokażemy mu, że interesujemy się jego emocjami, tym, co czuje w danej chwili.

Jednym słowem komunikujemy nasz stan emocjonalny tu i teraz. Na poziomie podświadomym ukryty komunikat przekazuje: otwieram się na Ciebie, więc Ty otwórz się na mnie. To dzieje się mimowolnie.

Przykładowo:

Mam bardzo mieszane uczucie, gdy Ciebie słucham, bo…

Podszedłem do Pani, mimo iż trochę się stresuję. Poczułem zainteresowanie i wydaje mi się, że możemy mieć wiele wspólnego…

Nie wiem, co myśleć, jak tak na mnie patrzysz. Czuję się jakby trochę zakłopotany…

Nie jest to powszechna praktyka, a wręcz mocno niszowa. Więc robi spore wrażenie na ludziach. Jesteśmy jak igła odnaleziona w stogu siana… Wiem, poniosło mnie z tą analogią! Ale łapiesz sedno?

Oczywiście mówienie o swoich emocjach tu i teraz nie jest łatwe na początku. Trzeba przemodelować swój styl komunikacji, być otwartym…, a przede wszystkim się nie bać. Wymaga to też pewnej dojrzałości emocjonalnej i samoświadomości, aby płynniej przejść do stosowania tej techniki.

Gdy będziemy to praktykować, język przeniknie przez nas i wpłynie na naszą osobowość i styl komunikacji. Komunikat Otwarty jest procesem ciągłym, a nie jednorazowym wypowiedzeniem zdania! To ciągła obserwacja siebie, swoich emocji, drugiej osoby, kontekstu i reagowanie w danej chwili.

Język nie wynika tylko z naszych emocji, ale realnie wpływa na nie, jak również na nasz sposób bycia.

Gdy będziemy stosować Komunikat Otwarty, wejdzie nam on w krew. Tym samym zmienimy się i staniemy się lepszą wersją siebie.

Schemat pełnego otwarcia:

Ujawnienie emocji kierunkowych (związanych z osobą, o której rozmawiamy) + powód, dla którego o nich mówimy + nasze obawy, intencje, nadzieje związane z daną sytuacją komunikacyjną.

Przykład:

Chciałbym powiedzieć, że czuję się w rozmowie z Panią bardzo dobrze, jestem zrelaksowany, w ogóle nie jestem spięty, a to mi się często zdarza w rozmowie z pięknymi kobietami. Mówię to Pani, bo tak po prostu czuję i nie mam żadnych ukrytych intencji co do Pani. Lubię interesujące i wciągające rozmowy, a mam jakieś intuicyjne przeczucie, że z Panią wiele mnie takich czeka…!

#2 Skanowanie emocji

Narzędzie nr 2 z pierwszego modułu. Celem tej taktyki jest rozpoznanie emocji drugiego człowieka i szczere mówienie o naszym odbiorze tego, co widzimy. Jest to umiejętność swobodnego odczytywania i komentowania napotkanych emocji.

Ukryty przekaz płynący z tej taktyki to: jesteś dla mnie kimś ważnym, bo przejmuję się tym, co czujesz w danej chwili.

Przykłady:

Widzę, że coś nagle posmutniałeś, jak zamyśliłeś się na dłużej…

Wybacz, ale zauważyłem, że patrzysz na mnie lekko ironicznie. Przykro mi, ponieważ…

Podoba mi się bardzo, że Pan tak żywiołowo reaguje, bo to wskazuje, że jest Pan szczery w swoich odczuciach…

Sekretny przepis na tę taktykę:

  • Obserwacja twarzy i ciała.
  • Wnioskowanie o emocjach.
  • Dlaczego o tym mówimy i co w tym jest dla nas ważnego?
  • Jakie mamy intencje w związku z tym?

W praktyce wygląda to tak:

Zauważyłem, że reaguje pan bardzo wyraźnym skrzywieniem twarzy, gdy poruszam temat religii. Wnioskuję stąd, że w tym momencie nie potrafi Pan ukryć swojej pogardy czy zdenerwowania. Przykro mi bardzo, bo nie jest to moim celem czy złą intencją, aby u kogokolwiek wywoływać negatywne emocje…

#3 Słabości

To już 3. narzędzie z arsenału pierwszego modułu. Jest przekonujące, silne i pozwala tworzyć natychmiastowe relacje.

W tym narzędziu, jak sama nazwa wskazuje, prezentujemy otwarcie swoje autentyczne słabości, wbrew własnej asekuracji czy przyjętym stereotypom.

Niejawny przekaz, który puszczamy w eter i do naszego rozmówcy czy audytorium, to: nie musisz się mnie bać. Nie jestem obcym, skoro znasz moje słabości. Ten właśnie ukryty przekaz oparty jest o nasze atawizmy i czynniki ewolucyjne. Działają bezwiednie i są potężnie silne w swym działaniu oraz skuteczności.

Przykłady:

Wiem, mam taką słabość, że nie potrafię przyjmować krytyki. Nie jest mi łatwo, ale…

Mam odwagę i chcę powiedzieć, że jedną z moich słabości jest…

Nie potrafię tego dalej ukrywać i chcę powiedzieć, że od dawna moją słabością jest…

Pamiętaj! Słabość nie powinna mieć związku z tematem Twojego spotkania, ekspertyzy, zdolnościami czy umiejętnościami. Bierzemy coś tak naprawdę banalnego (np. spóźnianie się), ale przedstawiamy jako coś dla nas bardzo ważnego. To ma być prawdziwe, nie zmyślone.

Większość z nas ukrywa swoje słabości, wkłada maski, które prędzej czy później jednak spadają i wówczas tracimy swoją wiarygodność, charyzmę czy siłę. Poza tym często na poziomie nieświadomym wyczuwamy sztuczność. Okazanie własnych słabości, wbrew pozorom, pokazuje właśnie naszą siłę.

Pisze o tym między innymi ekspertka od wstydu i zranienia, badaczka Brene Brown, która wskazuje na siłę tego mechanizmu. Brown stworzyła takie pojęcia, jak m.in.: Vulnerable Leadership, Power of Vulnerability. Możesz jej wystąpienie na TED zobaczyć tutaj: (link do filmu na YT).

#4 Autodystans

To narzędzie polega na podejściu do siebie z dystansem i na pełnym luzie. Udokumentowanie dystansu do siebie w sensie psychologicznym, jak i semantycznym.

Nie musisz mnie unikać. Jestem naturalny i zdrowy psychicznie – to przekaz ukryty, komunikowany naszej podświadomości. Ludzie, którzy mają rozmaite problemy emocjonalne czy psychologiczne, nie mają dystansu do siebie. Tutaj właśnie ten mechanizm jest zapalnikiem naszego odbioru drugiej osoby.

Przykładowo:

Czasami sam siebie zaskakuję, jak debilnie potrafię się zachować…

Czasem śmieję się sam z siebie, gdy…

Nie sądzę, abym sam dla siebie był dobrym wzorem do naśladowania, bo…

Autodystans dzieli się na:

Autodystans semantyczny – mówimy o sobie z perspektywy drugiej czy trzeciej osoby liczby pojedynczej, a nie pierwszej, np. Nie będę pracował dla firmy XXX, bo inni stwierdzą, że Podolski się sprzedał!

Autodystans percepcyjny – czyli spojrzenie na siebie oczami naszego rozmówcy. Przydatne, gdy opisujemy nasze własne zaskakujące reakcje, zachowania i potrafimy swobodnie o nich rozmawiać, a nawet się z nich śmiać, np. Zmusiłem się wczoraj do obejrzenia konferencji ministra Niedzielskiego i jestem mocno zdegustowany swoją własną reakcją. Myślałem, że jestem bardziej tolerancyjny i wyrozumiały…

Autoironia – jest to najwyższy stopień autodystansu. Nie jest łatwo śmiać się z siebie. Więc jeśli to robimy, to prezentujemy w pełni zdrowy stosunek do samych siebie. Pewnym wyzwaniem jest szukanie okazji do zironizowania siebie, tak aby było śmiesznie i naturalnie. Bądźmy cierpliwi w szukaniu okazji. Przykład: Całe życie uważałem, że jestem tak dobry w podrywie, jak król sztuki uwodzenia z PRL-u, sławny Kalibabka, i proszę, co się ostatnio okazało? Że kompletnie nie znam jednej podstawowej zasady…

Czy dalej wątpisz, że nie jesteś w stanie w kilka minut lub mniej zbudować głębokiej relacji, znając KO?

Otwarcie, skanowanie, słabości i autodystans – połączenie ich działa jak komunikacyjne nitro. A to tylko początek. Czy już widzisz i rozumiesz ich ukrytą moc, o której Ci wspominałem powyżej?

Kiedy używasz tylko tych 4 narzędzi bloku pierwszego, w podświadomości odbiorcy Twojego komunikatu buduje się taki obraz: Jest otwarty na mnie, ma szczere intencje, zależy mu na mnie i moich emocjach, ma na względzie to, co myślę i czuję, nie jest obcy i jest zdrowy psychicznie; normalny człowiek.

Możesz to stosować w każdej sytuacji komunikacyjnej, także na prezentacjach czy wystąpieniach – co buduje natychmiast pozytywną relację z widownią.

I słów kilka na koniec… Jak połączyć KO z innymi narzędziami, aby odnieść sukces w każdej relacji? 

Pamiętaj, że w każdej relacji najważniejszy jest drugi człowiek. Ale i Ty sam. Buduj relacje tak, aby kroczyć ścieżką obopólnego zwycięstwa, win-win. Techniki NLP czy Cialdiniego wykorzystuj do rozpoznawania psychomanipulacji (jest jej ogrom w dzisiejszych czasach), do czego niezbędna będzie choćby podstawowa wiedza na ich temat. W budowaniu relacji i komunikacji korzystaj z Komunikatu Otwartego. Takie połączenie da Ci niesamowitą przewagę w każdej sytuacji. Pozwoli być sobą i decydować świadomie, gdzie w danej relacji chcesz zmierzać.

Komunikat Otwarty neutralizuje w ułamku sekundy każdą próbę manipulacji i wprawia w zakłopotanie jej nadawcę. Dzięki tej metodologii zyskujesz nową jakość, opartą o bycie autentycznym i znajomość najgłębszych, ewolucyjnych potrzeb człowieka. Dlatego byłoby wspaniale, gdyby jak najwięcej ludzi to poznało. Ty możesz być jednym z nich!

W naszym kraju panuje jeszcze w większości swoisty feudalizm językowy, a nasza kolektywna mentalność wyraża się właśnie w stylu bycia i sposobie komunikacji. Ludwig von Wittgenstein nie mylił się, stwierdzając, że język, jakim się posługujemy, w rzeczywistości wyznacza granice naszego poznania, a więc świata. Piotr Tymochowicz poszedł jednak dalej, mówiąc: „Jeśli tak jest, to nie dopowiedział [Wittgenstein, przyp. red.] wszystkiego… Jest znacznie gorzej niż przypuszczamy… Prawdopodobnie język nie tylko jest wyznacznikiem naszych myśli, naszej percepcji świata, ale wyznacza w dużym stopniu również granicę naszego sposobu bycia” (zob. Komunikat Otwarty, P. Tymochowicz). Stosując KO, nie tylko będziesz świadkiem interpersonalnej rewolucji, ale także sam się zmienisz jako człowiek.

A ponadto opanujesz system budowania najwyższego zaufania w zaledwie kilka minut, trwałych relacji w rekordowo krótkim czasie i kreowania wiarygodności. To wszystko jest nieocenione zarówno w życiu prywatnym i towarzyskim, jak i we wszystkich sytuacjach biznesowych.

Schemat integracji KO z innymi narzędziami

Zastanawiasz się, jak nauczyć się Komunikatu Otwartego?

Opcji jest kilka. Możesz zakupić e-booka Komunikat Otwarty na stronie www.komunikatotwarty.pl, zapisać się na szkolenie (choćby u mnie, gdyż jestem licencjonowanym trenerem KO) lub samemu zostać trenerem i uczyć kolejnych ludzi, zarabiać na tym pieniądze i nieść nową jakość oraz świadomość komunikacji i relacji dla dobra nas wszystkich.

Chcesz wiedzieć, czym jest Uniwersalna Teoria Struktur i Model Ewolucji Emergencji, z których narodził się Komunikat Otwarty? Zapraszam tutaj.

Podoba Ci się Komunikat Otwarty i chciałbyś więcej się o nim dowiedzieć?

Jeśli odpowiedź brzmi tak, pisz śmiało na adres mailowy podany poniżej lub zadaj pytanie w komentarzu pod artykułem.

Marcin Podolski

mpodolski1982@gmail.com

Powiązane tematy
CopywritingKomunikacjaMarketing

Perswazja (i manipulacja) w copywritingu - rzecz o języku uwikłanym w rożne komunikaty

AudiobookCopywritingKomunikacjaKsiążkiŻycie

Jakiego audiobooka posłuchać? Magia słów. Jak pisać teksty, które porwą tłumy

BiznesCopywritingMarketing

Autentyzm w copywritingu. Budowanie swojej marki  

BiznesMarketingStrategia

FEEDBACK. DAJESZ? BIERZESZ? POTRZEBUJESZ!

Dołącz do naszego newslettera!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *